Een belangrijk punt van SEO optimalisatie en gebruikersgemak voor websitebezoekers waar bij veel bedrijven weinig aandacht aan wordt gegeven zijn de breadcrumbs, of te wel in het Nederlands de kruimelpaden. Een breadcump is een overzicht van het pad dat een internetgebruiker doorlopen heeft op een site om bij een bepaalde pagina te komen. Een voorbeeld voor een muziekwinkel zou als volgt zijn:
Het nut van deze kruimelpaden is dat gebruiker ten alle tijden kan zien waar zij zich bevind op een website. Mocht er verkeerd worden geklikt, is het eenvoudig om terug te keren naar de vorige pagina. Deze functie zorgt voor de websitebezoeker voor overzicht en gebruikersgemak
Naast het gebruikersgemak, heeft zoekmachine optimalisatie ook effect op de zoekmachine optimalisatie. Ten eerste worden de categorieën die je als eerste noemt erg krachtig in hun vindbaarheid. Dit wordt veroorzaakt omdat deze begrippen op elke pagina worden herhaald. In het voorbeeld worden dus de homepage en de pagina toetsinstrumenten erg krachtig omdat zij veel worden vertoond. Naast het krachtig maken van je eerste, veelal je belangrijkste pagina’s, heeft het ook een positief effect op interne links. Elk kruimelpad wordt namelijk door Google gezien als een interne link. Vele interne links op je website verhogen ook de vindbaar in Google. Als derde en laatste grote voordeel geven kruimelpaden meer structuur aan je website. Deze structuur wordt herkent door Google, die goed gestructureerde website hoger plaats.
Het kruimelpad is optimaal geoptimaliseerd als het zichtbaar is via drie verschillende wegen. Het zou dan weergeven moeten zijn in de paginatitel, in de URL en achter de knop; u bent hier. Deze terugkerende kruimelpaden verhogen de overzichtelijkheid, de gebruiksvriendelijkheid en de vindbaarheid. Het is dus zeker een aanrader om deze te gebruiken!